ايران در پاسخ به بسته پيشنهادي از امکان تعليق فعاليت هاي مربوط به غني سازي از طريق مذاکره خبر داده، اما اين موضوع را منوط به توقف رسيدگي به پرونده اتمي ايران در شوراي امنيت و عادي سازي آن در آژانس دانسته است.

ايران در پاسخ به بسته پيشنهادي اروپا، که متن کامل آن منتشر شده، از امکان تعليق فعاليت هاي مربوط به غني سازي از طريق مذاکره خبر داده، اما اين موضوع را منوط به توقف رسيدگي به پرونده اتمي ايران در شوراي امنيت و عادي سازي آن در آژانس بين المللي انرژي اتمي دانسته است.

به نقل از بي بي سي، در صفحه يازدهم اين متن 21 صفحه اي که اواخر ماه اوت توسط علي لاريجاني، سرپرست مذاکرات هسته اي ايران، تسليم نمايندگان شش قدرت جهاني شد، پس از اشاره به تعليق غني سازي، آمده است: "جمهوري اسلامي ايران در اساس با مدنظر قراردادن برخي اصول و شرايط براي تضمين بيشتر مذاکرات سازنده موافقت دارد و آن را گامي به جا مي داند."

با اين حال در بخش ديگري از اين متن اشاره شده که اين گام ها مشروط به گام هاي متقابلي از جمله خارج شدن پرونده ايران از شوراي امنيت، و تعهد طرف درگير در مذاکرات هسته اي براي جلوگيري نکردن از 'فعاليت هاي صلح آميز' ايران، است.

ديويد آلبرايت، رئيس موسسه علوم و امنيت بين المللي، که متن کامل پاسخ ايران در وب سايت آن چاپ شده، در مقاله اي به ارزيابي اين سند پرداخته و نوشته است: "اتحاديه اروپا و ايالات متحده بايد براي از سرگيري مذاکرات با ايران و برقراري دوباره بازرسي هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين کشور، استراتژي کارآمدي بيابند. [پاسخ ايران] اگرچه خيلي کمکي در اين مسير نمي کند، اما در کوتاه مدت سد راه برآورده کردن اين دو هدف نيز نمي شود."

متن کامل پاسخ ايران در شرايطي منتشر مي شود که همه طرف هاي درگير در مناقشه هسته اي ايران، اعم از اتحاديه اروپا، آمريکا و آژانس بين المللي انرژي اتمي، از 'پيشرفت' در گفتگوهاي دو روزه آقاي لاريجاني و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، که نهم و دهم سپتامبر در اتريش برگزار شد، ابراز رضايت و خرسندي کرده اند.

در متن پاسخ ايران به پيشنهاد کشورهاي موسوم به گروه 1+5، امکان همکاري همه جانبه با آژانس بين المللي انرژي اتمي و حتي اجراي دوباره و 'داوطلبانه' پروتکل الحاقي (که اجازه بازديد سرزده از بسياري تاسيسات را مي دهد) گنجانده شده است.

توافق 'مشروط' براي گام هاي 'اعتمادساز'

با اين حال جمهوري اسلامي به اجرا درآمدن کليه مفاد درج شده در متن پاسخ و گام هاي 'اعتمادسازي متقابل و همزمان' را مشروط به سه مورد به شرح زير کرده است:

تعهد طرف ديگر براي پيگيري موضوع 'خاورميانه عاري از سلاح اتمي' با تاکيد بر خلع سلاح هسته اي اسرائيل

تعهد طرف ديگر به متقاعد کردن ديگر كشورهاي منطقه براي پيوستن به ان پي تي و اجراي پروتکل الحاقي

تعهد و تضمين شركاي مذاكره براي جلوگيري از اقدام هاي خصمانه عليه ايران شامل هر گونه تحريم، تهديد، و يا تجاوز نظامي در پايان متن اين پاسخ، ايران بار ديگر براي فراهم آوردن زمينه مذاکرات اعلام آمادگي کرده، اما در عين حال تاکيد کرده که در صورت اقدام عليه ايران در شوراي امنيت، موارد ذکر شده منتفي خواهد بود و "جمهوري اسلامي مسير متفاوتي را برخواهد گزيد."

اين در حالي است که پيشتر مقام هاي آمريکايي نيز در عين ابراز رضايت از پيشرفت در مذاکرات آقاي لاريجاني و آقاي سولانا، اعلام کرده بودند در صورت متوقف نشدن فعاليت هاي مربوط به غني سازي و يا بي نتيجه ماندن اين گفتگوها، به سرعت موضوع تحريم ايران در شوراي امنيت را پيگيري مي کنند.

روز دوشنبه 11 سپتامبر کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، در واکنش به تحولات اخير به خبرنگاران گفته بود قبل از آغازه مذاکره با ايران، اين کشور بايد غني سازي را متوقف کند. اما مقام هاي ايراني تا کنون گفته اند تعليق غني سازي را به عنوان پيش شرط از سرگيري مذاکرات نمي پذيرند.

امروز، بررسي موضوع هسته ايران در شوراي حكام

موضوع هسته اي ايران بر اساس گزارش ‪ ۹‬شهريور ماه "محمد البرادعي" مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به شوراي حكام، در نشست روز چهارشنبه اين شورا بررسي مي ‌شود.

دومين روز نشست عادي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين ساعت ‪ ۱۸‬روز سه شنبه به وقت محلي، پايان يافت.

پيش بيني مي‌شود موضوع ايران قبل ازظهر و يا بعدازظهر روز چهارشنبه پيگيري شود، همچنين موضوع فعاليتهاي هسته‌اي كره شمالي، از جمله مسايلي است كه به آن در نشست فردا پرداخته خواهد شد.

قرار است پيش از طرح موضوع ايران، بيانيه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در حمايت از برنامه‌هاي صلح آميز ايران قرائت شود.

در دومين روز اين نشست، موضوعات مطرح شده در دستور كار اين نشست پيگيري شد.

بر اساس دستور كار، در اين نشست فصلي، مسايلي از قبيل تقويت همكاري بين -المللي در زمينه هسته‌اي، ايمني تشعشع، نقل و انتقالات هسته‌اي، مديريت زباله‌هاي هسته‌اي، معيارهاي حفاظت در برابر تروريسم هسته‌اي، فعاليتهاي آژانس در زمينه مبارزه با بيماريهايي مانند سرطان و نيز مسايل جاري پادماني مورد بحث قرار مي‌گيرد.

در نشست روز سه شنبه كه طي دو نوبت صبح و بعداز ظهر در مقر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين جريان داشت، به دستور جلسات تعيين شده پرداخته شد.

آمريكا: ايران هيچ پيشنهادي براي تعليق نداده است

خبرگزاري رويترز از واشنگتن گزارش داد كه برغم گزارشهاي منتشر شده مبني بر اينكه ايران در مورد تعليق غني‌سازي انعطاف نشان داده است، وزارت خارجه آمريكا روز سه‌شنبه اعلام كرد: ايران هيچ پيشنهادي براي تعليق موقت برنامه غني‌سازي اورانيوم خود در جهت تسهيل مذاكره با كشورهاي غربي نداده است.

بنا بر اين گزارش، "توني كيسي" معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت: "تا جايي كه من مي‌دانم هيچ پيشنهاد ايراني وجود نداشته و هيچ تغييري در موضع ايران صورت نگرفته، يعني آنها با تعليق فعاليتهاي غني‌سازي اورانيوم براي مدتي، موافقت نكرده‌اند."

يزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا